Liftonderhoud

Periodiek liftonderhoud, inspectie van liften, risicoanalyses... dragen allen toe tot een veilig gebruik van de personenlift.

Wettelijk verplicht

Het laten onderhouden van een lift is een wettelijke verplichting. Het garandeert de veiligheid van de eindgebruiker en de levensduur van een liftinstallatie. Het aantal periodieke onderhoudsbeurten is afhankelijk van type gebouw en het aantal stopplaatsen. Bij sommige fabrikanten en installateurs kan je kiezen uit verschillende onderhoudspakketten die afgestemd zijn aan uw installatie. Zij maken voor u graag een onderhoudscontract op. Ga steeds een onderhoudscontract aan dat bij uw situatie past, niet meer en niet minder.

Een onderhoudspakket kan volgende diensten omvatten:

  • onderhoudsprogramma ( voorkomt storingen en defecten);
  • onderhoudsplan ( aanpak verschillende onderdelen installatie);
  • regelwetgeving in orde brengen

ISO 9001 certificaat

U laat het best een lift onderhouden door een gecertificeerd bedrijf. Als je werkt met een bedrijf dat een ISO 9001 certificaat heeft, dien je maar een 2-jaarlijkse liftkeuring te laten uitvoeren.

  • Lijst met gecertificeerde liftonderhoudsbedrijven met een certificaat ISO 9001:2008, uitgegeven voor dienst Economie: Klik hier

Preventieve inspectie

De frequentie van de liftinspectie hangt af van het type bedrijf dat het preventief onderhoud doet. Als het onderhoudsbedrijf van liften een ISO 9001 certificaat heeft, volstaat het om de lift eens per jaar aan een grondige preventieve inspectie te onderwerpen, gevolgd door een halfjaarlijkse controle voor de veiligheidsaspecten. Als het bedrijf echter niet ISO 9001 gecertificeerd is, moeten de preventieve inspecties om de drie maanden uitgevoerd worden.

  • Liist EDTC op Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg: Klik hier
Offerte personenlift